Narodowy Fundusz Zdrowia uruchomił Teleplatformę Pierwszego Kontaktu (TPK). Działa na podobnych zasadach jak nocna i świąteczna opieka zdrowotna, z tą różnicą, że konsultacje udzielane są przez telefon. NFZ Dzwoniąc pod bezpłatny numer TPK - 800 137 200, pacjenci mogą otrzymać niezbędną pomoc medyczną między godz. 18 a 8 rano oraz w weekendy i święta.
Teleplatforma jest czynna od poniedziałku do piątku od godz. 18:00 do 8:00 rano kolejnego dnia, czyli po godzinach pracy porani Podstawowej Opieki Zdrowotnej. Działać będzie również całodobowo w sobotę, niedzielę i święta. Obsługa pacjentów odbywa się w językach: polskim, angielskim, rosyjskim i ukraińskim.
Połączenie z numerem TPK jest bezpłatne i może być wykonane tylko z Polski, ponieważ platforma jest przeznaczona dla osób ubezpieczonych i mieszkających w naszym kraju. Kontaktując się z TPK, otrzymasz poradę pielęgniarki/położnej, lekarską w formie telekonsultacji.
Podczas połączenia w razie potrzeby, personel medyczny może wystawić e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie. Wszystko cyfrowo i bez potrzeby udawania się do placówki.
Jeżeli konsultacja okaże się niewystarczająca, wtedy personel medyczny zaleci:
- wizytę w najbliższej stacjonarnej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej (NiŚOZ)
- kontakt ze swoim lekarzem POZ (w godzinach pracy POZ: 8-18.00, od poniedziałku do piątku)
- a przypadku stwierdzenia stanu nagłego zagrożenia zdrowia i życia, zaleci wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.
Szczegóły: https://pacjent.gov.pl/aktualnosc/tpk-nowa-usluga-zdrowotna